tisdag 29 juli 2008

Kernow, Cornovi, Cornwall...


Sedan är det namnen – jag är tillbaka i ”Careless...” igen. Eftersom jag hade den oförskämda turen att få tillbringa flera somrar när jag växte upp i just norra Cornwall (där Lynley planerar att hajka tills han stupar i ett försök att fly sorgen efter mördade Helen) så blev jag glatt överraskad när jag insåg att allting utspelar sig där. Elizabeth George nämner till och med Widemouth Bay och Bude i sitt efterord, Bude, den lilla surfarbadorten med vida stränder insprängda mellan gröna klippor där man varit många somrar. Okej för att det finns en air av medeltida keltisk mystik kring Cornwall, av Riddarna-runt-runda-bordetromantik och vindblåsta legender från flydda tider och yonder and yore. Kung Arthur lär ha fötts i slottet Tintagel i norra Cornwall och strax söder om ligger lilla Boscastle med sitt ”häxmuseum”. Det är en sago - och mytomspunnen trakt helt enkelt men inte kommer jag ihåg annat än att folk hade helt normala brittiska namn som Shelley, Tamsin, Toby och James, Kathleen och Catherine och annat tråkigt. Enligt Elizabeth heter folk i trakten saker som ”Ione”, ”Daidre”, ”Dellen”, ”Kerra”, ”Santo”, ”Selevan Penrule” och ”Cadan”.... Detta är ändå bara en tredjedel av alla karaktärer. Kanske Elizabeth försöker exotisera denna trakt for the benefit of the American readership helt enkelt? Och göra det mer keltiskt och vindblåst och sagoomspunnet än vad det egentligen är? Kanske har hon helt enkelt sin största läsekrets där, snarare än i England? Och tror sig komma undan med lite vad som helst. Vet inte hur hon säljer i USA resp. in the UK egentligen men det borde man ju kunna kolla upp.
Tycker denna iakttagelse stämmer vad gäller hennes påfrestande sätt att skildra den engelska överklassen också. Ska återkomma till det.

Inga kommentarer: